Wednesday 15 December 2010

Kisahku..(Part 1)

Sayup-sayup kedengaran bunyi azan,sudah magrib rupanyer..terleka sejenak aku di buai oleh filem-filem yang tersiar di tv umahku..ku lihat jam pada dinding umah ku,sudah hampir jam 7.30pm upenyer..ku lihat ke semua adik beradik ku,seorang pom belum mandi malah masih leka dengan aktiviti masing-masing..

Ku gagahkan diri ku,bangun dari perbaringanku lalu menuju ke bilikku untuk mendapatkan tuala mandi .Agak letih sedikit hari ini,aku baru pulangdari hospital kerana menjalankan rawatan hemodialisis akibat dari kegagalan buah pinggang ku berfungsi..

Vroom-vroom.....ooooo..kuat sungguh bunyi ekzos motor adikku..itu tandenya adikku bru pulang dari bermain bola..tanpa berlengah lagiaku terus menuju ke bilik air dan mandi..

Ahhhh..selesai sudah solat magrib.Seperti biase,di waktu-waktu begini aku hanya terbaring di katil ku sekadar menghabiskan masa yang ade..

Penat,letih,lengoh..semuanya dapat ku rasakan,gara-gara cuci darah petang tadi..tekadang bosan ku ku rasakan aktiviti ku ini..namun terpakse ku lakukan demi meneruskan hidup...

Kupejamkan mata agar dapat ku menghayati suasana dingin di malam hari,di kala ini la fikiran ku mula melayang..segala kesenanganku dan kemewahan ku di mase silam bermain di benak fikiran,ingin rasenya aku chat seperti dulu-dulu..dapat bekerja,berdikari,dan dapat merantau ketempat orang..namun itu semua sukar bagi ku sekarang..satu embok yang agak besar berada di hadapan ku seolah-olah menghalang aku dari terus menuju ke puncak..kalau dulu aku mampu mendaki bukit itu..sekarang aku rebah di tengah-tengah pendakian..rebah untuk selama-lamanya..aku sudah tak mampu untuk bekerja dan hanya bergantung pada duit pencen dari perkeso..Alhamdililah..masih ade rezeki untuk ku..walau tidak seberapa..tapi ckup untuk aku menampung hidupku seharian..

Hidupku dulu penuh dengan keseronokan dunia..berpoya-poya,duit banyak,kawan pom ramai..kini smuayer hilang..sekelip mate..rase bru cam semalam semuayar berlalu..


BERSAMBUNG......next time..huhu

0 comments: